Beleven, proeven en luisteren: verhalen uit onze koloniale geschiedenis op de Smakelijke Verhalenparade

Beleven, proeven en luisteren: verhalen uit onze koloniale geschiedenis op de Smakelijke Verhalenparade

Dinsdag 5 september, in samenwerking met Haags Verhaal! 

Samen eten met stadsgenoten en luisteren naar persoonlijke verhalen. Stap op de carrousel en laat je over het eiland van het Zuiderparktheater meevoeren naar meerdere verhalenpodia en keukens. Den Haag is een stad van vele culturen die voor een groot deel voortkomen uit onze koloniale geschiedenis. Tijdens deze Smakelijke Verhalenparade vertellen mensen met een Marron-, Javaans-Surinaamse, Papua- en Caribische achtergrond verhalen die ze van hun (voor)ouders hebben meegekregen of die iets vertellen over hun geschiedenis. Deze bijzondere verhalen worden aangevuld door optredens. Ook is er een heerlijk hapje uit de keuken van de verteller. Het zijn verhalen uit ons koloniaal- en slavernijverleden, die samenkomen in het herdenkingsjaar Slavernijverleden in het Zuiderparktheater.

Wat kun je verwachten?

Als gast van deze magische avond word je over één van vijf groepen verdeeld. Per gang wandel je met je groep langs een restaurantje waar je een gerechtje geserveerd krijgt. In ieder restaurantje worden persoonlijke verhalen verteld en luister je naar artiesten. Tussen de gangen van dit bijzondere verhalendiner wordt je van het ene naar het andere restaurantje begeleidt.

Entree is €11,- p.p. incl. servicekosten en te reserveren via zuiderparktheater.nl. Deze prijs is inclusief 5 gerechtjes (vegetarisch) en de optredens. Drankjes zijn aan de bar te koop. 

Over de vertellers en artiesten:

Nico Jouwe en singer-songwriter Robinson Jouwe 

Nico Jouwe maakte deel uit van een gezin dat in de zomer van 1962 halsoverkop moest vertrekken uit Nederlands Nieuw-Guinea, Nederlands laatste kolonie in de Oost. Zijn vader, Papualeider Nicolaas Jouwe, was er vice-voorzitter van het parlement. Nederland had de Papua’s onafhankelijkheid beloofd. West Papua zou de nieuwe natie gaan heten, maar Nederland droeg het land over aan Indonesië zonder de Papua’s hierbij te betrekken. Veel Papua’s ontvluchtten het land om te ontkomen aan de Indonesische onderdrukking, die tot op de dag van vandaag voortduurt. Vanuit Nederland zetten de Papua’s de strijd voor zelfbeschikking voort. Nico vertelt over de invloed van de Papuacultuur op zijn identiteit. Ook voor zijn zoon Robinson, muzikant en componist, vormen de familiegeschiedenis en de Papuacultuur een rijke bron van inspiratie. Samen verzorgen ze een ontroerend optreden dat een deel van onze koloniale geschiedenis vertelt.

Josè Tojo en Kula Skoro
Jose Tojo vertelt een verhaal uit de Marron-cultuur en speelt daarbij op de apinti, een trommel. Met dat instrument werden vroeger boodschappen overgebracht. Marrons zijn afstammelingen van de Afrikanen die door slavenhalers onder dwang naar Suriname werden gebracht om op de plantages te werken. Daar bevrijden ze zichzelf door naar het oerwoud te vluchten. Langs de rivieren bouwden ze nieuwe gemeenschappen op met een eigen cultuur. Ze voerden guerilla-oorlogen tegen de witte kolonisten en planters om goederen en wapens te krijgen en lotgenoten te bevrijden. Vanaf 1760 (ruim 100 jaar voor de afschaffing van de slavernij) sloten de Marrons met de kolonisator vrede. Jose Tojo is artistiek leider van Kula Skoro, een dans en muziekgezelschap dat de Marroncultuur hoog houdt. Tijdens de nationale Keti Koti Herdenking begeleidde hij winti-priesteres Marian Markelo op de apinti. Vanavond treedt hij voor u op in de smakelijke verhalenparade.

Phylis Rooks en Budoyo Mekar Sari Dansers
De eerst Javaanse contractarbeiders kwamen op 9 augustus 1890 in Suriname per schip aan om te gaan werken op de plantages. De slavernij was afgeschaft en de plantagehouders had nieuwe medewerkers nodig. Die werden vaak geronseld onder de arme bevolking in Indonesië, China en India. En onder valse voorwendselen gelokt. De opa van Phylis Rooks was een van mensen die dit nog heeft kunnen navertellen aan zijn nazaten. Hij kwam uit een arme familie in Indonesië die op de palmolieplantage werkte. In Suriname zou alles beter worden. Phylis vertelt het verhaal hoe haar opa als jongen van 6 jaar de reis en de ontvangst in Suriname moet hebben beleefd. De Budoyo Mekar Sari Dansers onder leiding van Mavis Djoewan zullen klassieke javaanse dans laten zien.

Rienaysa and friends
Rienaysa Lamp-Antonia is geboren op 16 juni 1987 op Curacao en is grootgebracht door haar oma en opa. Elementen zoals de Curaçaose geschiedenis, muziek, gewoontes en de taal Papiamentu vormden de voornaamste basis van haar opvoeding. Haar zangtalent, het schrijven en voordragen van gedichten heeft ze van haar oma geërfd en haar danstalent van haar opa. Vanaf haar 5e staat ze in verschillende hoedanigheden (zang, dans, poëzie) zowel nationaal als internationaal op het podium. Samen met begeleiding op de tambu, zal ze ons meenemen in een Caribische sprookje dat veel zegt over ons koloniaal verleden.

Over de organisatoren:

Haags Verhaal 
Haags Verhaal gaat als een reizend verhalencircus door de stad om mensen en gemeenschappen samen te brengen en hun verhaal te laten delen. Daarmee wil ze bruggen slaan in Den Haag. www.haagsverhaal.nl

Het Zuiderparktheater 
Het Haagse openluchttheater in de groene oase van het Zuiderpark. In de zomer is er in en rondom ons theater van alles te doen. Het Zuiderparktheater ontwikkelt activiteiten samen met sociaal – culturele instellingen. Daarbij luistert zij goed naar de behoeftes en wil zo het publiek onderdeel laten maken van wat zij willen zien en beleven in het theater. Met een team van ongeveer 10 professionals en meer dan 80 vrijwilligers zetten we deze wensen om naar een mooi en betekenisvol programma. Niet alleen in ons theater bieden we activiteiten aan, het Zuiderparktheater trekt ook de wijk in. Daarmee proberen we verschillende publieksgroepen – voor wie het niet vanzelfsprekend is om naar het theater te gaan – op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met ons aanbod.